Thursday, October 1, 2015

MORAL OF THE STORY : INILAH YANG ORANG ISLAM AKAN "DAPAT": SEKIRANYA PAKATAN HARAPAN@PAKATAN HAPRAK MEMERINTAH...!!!

Baru dapat memerintah sebuah negeri sahaja, DAPig nie sudah menunjukkan sifat kurang ajar dan tidak menghormati agama rasmi Negara Malaysia iaitu Agama Islam. DAPig yang diketahui "menguasai" Pakatan Harapan@Pakatan Haprak sudah semestinya akan lebih kurang ajar sekiranya mereka berpeluang menguasai negara.
TEKOO : Melayu kena bersatu ....FIKIR FIKIRKANLAH.....!!!

5 comments:

  1. Isu penggunaan pembesar suara dan kesannya perlu diliahat dari sudut ugama dan adab. Lupakan sejenak politik. Laungan azan bertujuan mengajak orang ramai bersembahyang. Wajar dilaungkan ke luar mesjid. Iqamah pula untuk memberitahu makmum bahawa sembahyang akan dimulakan. Pembesar suara dalaman sudah mencukupi. Tidak guna pun tak apa. Khutbah pula disampaikan kepada jemaah yang hadir. Sistem bunyi didalam mesjid yang membolehkan orang mendengar saranan khatib dengan jelas diperlukan. Tiada keperluan untuk melaungkannya dengan kuat keluar mesjid. Selepas jarak 100 meter walaupun bunyinya masih kuat tetapi sebutan ayat sukar difahami. Begitu juga dengan ceramah/tazkirah, sukar diamati walaupun dirumah disebelah mesjid. Faedahnya sekadar penduduk sekitar 500 meter tahu ada tazkirah diketika itu. Tunjukkan kita orang Islam tahu mengguna teknologi secara bijaksana. Bacaan alQuran perlu dihargai taranumnya tetapi yang lebih penting ialah menghayati mesejnya. Bolehkah dibuat sambil membuat kerja harian atau lalu lalang? Laungan kuat hanya boleh memberi rasa sedap hati (feel good) dan memuaskan ego (Biar mereka dengar dan bantah, mengapa kita nak kesah. Kita dipihak benar).
    Tentang bacaan Tarhim disubuh sunyi (dibaca kuat ? tujuan membangunkan orang dari tidur). Dalami dahulu asal usulnya dan amati dahulu maksud ayat ayatnya (yang biasa di Malaysia, di Indonesia/Mesir lain).
    يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
    وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
    يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ
    Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
    Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga,
    Doa ini diulang ulang dan kemudiannya dituruti oleh permohonan perantaraan (barakah) seperti berikut:
    بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا محمد صلى الله عليه وســلم
    demi berkat Junjungan kami Nabi Muhammad SAW
    بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا ابى بكرٍ الصديق رضى الله عنه
    demi berkat Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA
    بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عُمَرَ ابْنِ الخطاب رضى الله عنه
    demi berkat Saidina Umar Al-Khatab RA
    بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عُثْمَانَ ابْنِ عَفَّانَ رضى الله عنه
    demi berkat Saidina Uthman bin Affan RA
    بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عَلِىَّ ابْنِ اَبِى طَالِبِ رضى الله عنه
    demi berkat Saidina Ali bin Abi Talib RA
    وَعَنْ كُلِّ الصَّحَابَةِ وَالقَرَابَةِ اَجْمَعِينَ
    dan dengan keberkatan para Sahabat dan kaum keluarga Rasulullah SAW
    (dari http://tayibah.com/eIslam/tarhim.htm)
    Sekali imbas ayat tarhim ini seolah memohon Tuhan merestui Nabi, sahabat dan kelaurganya. Namun andaian ini meleset kerana sebenarnya menurut maksud diatas nyata pembaca memohon berkat dari NabiSAW, Abu Bakar, Omar, Othman dan Ali. Nauzubillah, memohon restu dari Allah dengan perantaraan (barakah, syafaat) orang lain ternyata dilarang dalam Islam terutama bila semua mereka telah mati.Eloklah kita berhenti mengamalkannya agar tidak menempa dosa.
    Sekarang ini banyak benar cara untuk digerak bangun dari tidur jam gerak, radio gerak, telefon bimbit dll. Bangun dari tidur biarlah dari usaha sendiri bukan mengharapkan orang lain. Ibadah lebih berkesan dalam suasana hening. Sifat prihatin serta bertimbangrasa adalah ciri Muslim sejati. (rujuk https://www.youtube.com/watch?v=IpL1s8E_Mt0, https://www.youtube.com/watch?v=SzbhEKqoIQU,).

    ReplyDelete
  2. Zaman tuk nenek kita dulu perkara azan dan baca Al-Quran kuat ni tak jadi masalah pun... malah jiran cina di kg suka mendengar azan subuh kerana memudahkan mereka bangun tidur awal pagi. Kaum cina boleh beradaptasi dengan suasana islam masa itu... kerana apa??? mereka mengakui dan menghormati Islam sebagai agama rasmi tanah melayu dan pegangan agama bangsa majoriti iaitu melayu....
    Dalam konteks suasana malaysia tidak releven perubahan yang mahukan azan dan bacaan Al-Quran diperlahankan... kalau dulu boleh diterima kenapa sekarang tak boleh pulak... kalau di brunei laungan azan sekuat mana pun kekal sahaja penerimaan bukan Islam dari dulu sampai sekarang... tak ada masalah kerana kaum lain disana kekal menerima dan hormat...



    Di Malaysia mudah sahaja kenapa perkara tuntutan seperti ini terjadi... bangsa cina sekarang SUDAH LUPA DIRI, ASAL USUL... malah sekarang sudah hilang hormat, sifat menerima dan tidak mahu mengakui melayu-islam sebagai dominan... generasi baru mereka mahu "sama rasa sama rata"... pandangan dan dididkan mereka penuh sifat rasis dan cauvanis... mereka mahu hilangkan situasi dominan islam dan melayu sebagaimana mereka menghapuskan terus dominannya melayu-islam dan bidang ekonomi... bagi mereka hak keistimewaan melayu dan perkara berkaitan Islam "musuh" yang harus dihapuskan... mereka rasa sudah besar kepala....
    Perlukah melayu islam terus tunduk dan mengalah melepaskan hak dan dominan kita... orang minta itu kita bagi... orang tak puas hati itu kita mengalah... orang nak hak kita gadaikan... BODOH NYA!!! SAMPAI BILA??? suka sangat kata TAK APA, BIARLAH dan SABAR... mentaliti inilah yang akan menyebabkan anak cucu generasi kita yang mendatang merempat di bumi sendiri... dah semua hak dan milik mereka dimasa depan... "kita" nenek moyang mereka punyalah bodoh... dah gadaikan SEKARANG... serahkan... dan berikan... kerana lesu mengalah pada bangsa pendatang...
    betapa bodohnya kita jika buta untuk mengambil ikhtibar nasib bangsa yang tewas dalam pergelutan dalaman dengan bangsa pendatang... tak payah pergi jauh lihat sahaja Pulau Pinang... milik asal siapakah Pulau Pinang... sekarang siapa yang diterajang keluar secara terhormat keluar dr pulau pinang? dan siapa kini dominan menguasai pulau pinang??? terbelakah hak, nasib dan masa depan bangsa asal penang???



    Lagi seronok ada pulak si-kitol pengkhianat yang bersekongkol dengan mereka... dijadikan alat dan boneka untuk mengiyakan tuntutan kaum pendatang yang mahu merampas serta menghapuskan hak melayu-islam... berbuih keluar "hadis" dan "ayat Al-Quran" sebagai sandaran bagi menghalalkan perbuatan menjahanamkan hak Melayu dan kedaulatan syiar Islam... KEBODOHAN JENIS APAKAH INI??? Seronok bertuankan kafir harbi laknatullah kah??? apa kiranya kafir harbi laknatulah ini berkuasa kau rasa mereka akan "menjaga", "memelihara" dan "meninggikan" lagi syiar ISLAM??? KEBANGSATAN MANA YANG BERSARANG DALAM MINDA KAU hingga percaya propaganda bodoh sebegini... Sebelum terlambat INSAFLAH... tak guna berserban, nampak warak, berpendidikan tinggi, mengaku pejuang TAPI cukup BODOH merelakan diri diperkudakan kafir harbi laknatullah menghancurkan hak yang dimiliki melayu dan mekarnya syiar Islam...



    CUKUPLAH... hinaan kini bakal dibalas dengan hinaan... cacian kini baal dibalas dengan cacian... apa mereka sahaja yang boleh mengkeji dan menghina??? kita mesti buang sikap "tak apa" dan "bersabar ya"... biar putih tulang jangan putih mata... membujur lalu melintang patah... hak melayu dan syiar islam WAJIB dipertahankan... siapa mereka dan apa hak kafir harbi laknatullah mahu mengubah apa yang telah berlansung sebagai satu budaya, tradisi dan penerimaan sejak ratusan tahun dahulu... kecuali mereka ada niat jahat yang licik terselindung...


    BERSATULAH DEMI ISLAM DAN MELAYU... KEPADA ALLAH BERSERAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Anonymous October 1, 2015 at 11:21 AM,
      Saudara menyebut “Zaman tuk nenek kita dulu perkara azan dan baca Al-Quran kuat ni tak jadi masalah pun..” Juga “ Dalam konteks suasana malaysia tidak releven perubahan yang mahukan azan dan bacaan Al-Quran diperlahankan.” Perbincangan mengenai Azan tidak relevan kerana Jabatan Ugama Islam Pulau Pinang, membolehkan azan dan iqamah dilaungkan dengan pembesar suara di luar masjid. Perkara yang dibincangkan disini ialah bacaan ‘kuat’ bagi yang selebihnya.
      Saudara menyebut “ada pulak si-kitol pengkhianat yang bersekongkol dengan mereka... dijadikan alat dan boneka” . Adakah pengkhianat yang saudara maksudkan termasuk ulama “berserban, nampak warak, berpendidikan tinggi” dalam Jawtankuasa Fatwa Ugama Islam Pulau Pinang. Saya sendiri tidak berserban dan nampak biasa sahaja. Saudara juga menuduh mereka/saya dengan kata “berbuih keluar "hadis" dan "ayat Al-Quran" sebagai sandaran bagi menghalalkan perbuatan menjahanamkan hak Melayu dan kedaulatan syiar Islam.”
      Jawtankuasa Fatwa Ugama Islam Pulau Pinang tentulah sudah berfikir panjang dan bersandar kepada nas sebelum memberi pendapat mereka bahawa Azan dan Iqamah sahaja dibenarkan menggunakan pembesar suara. Sudah tentu sebahagian yang mereka pertimbangankan adalah perkara yang saya sebutkan.
      Biarlah saya ‘buihkan lagi' ayat Al-Quran untuk kita renungi. Konsep tidak mengganggu orang sebelahan terdapat didalam AlQuran Al-Israk ayat 110 قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖأَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚوَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا
      “Katakanlah: Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu"
      Walaupun ditujukan kepada mereka yang bersembahyang namun eloklahlah dipakai dalam semua keadaan. Adab berjiran sebahagian dari ugama.
      Mengenai telahan saudara “malah sekarang sudah hilang hormat, sifat menerima dan tidak mahu mengakui melayu-islam sebagai dominan”, "mereka mahu ‘sama rasa sama rata’". Bahawa penduduk negara kita ini majmuk sudah menjadi ketentuan Ilahi. Perlembagaan selepas merdeka meletakkan orang bukan Melayu sebagai rakyat Malaysia. Kalau dahulu mereka dianggap “orang asing” dan “pendatang”; sekarang, selepas baiah sesama kita itu, tidak lagi. Kenyataan ini sangat pahit bagi sesetengah orang, namun perlu diterima. Dengan itu kita harus saksama berpandukan ajaran Allah:
      Q.S. AL-Maidah: 8. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
      “Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan kesaksamaan karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
      Perlembagaan kita tidak menjadikan kita orang Melayu dominan. Kita dominan kerana dihormati atas kesaksamaan, keikhlasan, jatidiri dan peradaban kita yang tinggi; termasuklah pegangan kita kepada nilai nilai Islam.

      Delete
  3. Pasal siak siak masjid Melayu main rakaman waktu pagi buta untuk menggangu tidur orang awam memang patut dilarang.
    Mereka sengaja kuatkan suara supaya orang tak boleh tidur sedangkan kita perlu tidur yang cukup untuk bekerja esok harinya.
    Dia siak masjid tidur nyenyak.
    Azan sekejap je. Ini berlarutan mcm Islam tu dia yang buat. Pasang tape itulah ajaran islam dia. Seronok.
    Bukan semua orang nak bangun pagi buta sembahyang subuh. Tidur mesti cukup.

    ReplyDelete
  4. Hak Melayu emas,hutan,bauxiteOctober 15, 2015 at 12:10 PM

    Anon 11.21 pastinya adalah pencacai Najib yang memberi 42 ribu juta ringgit kepada orang orang yahudi, arab, cina dan india.
    Cuba mengalihkan pandangan orang melayu dari rompakan terbesar ini. Main pita rakaman pagi buta itu hak Melayu ke?
    Dulu orang main pukul rebana je.
    Hak Melayu untuk mendapatkan balik duit TAbung Haji yang diberi kepada 1MDB itu bagaimana pula?
    Hak Melayu mendapatkan balek duit PNB yang dibagi kepada 1MDB untuk dibagi kepada Yahudi macam mana pula?
    Hak Melayu mendapatkan balek 5 billion wang KWAP yang dibagi kepada Jho Lo macam mana?
    Hak tanah melayu dan konsesi balak, emas, timah, bauxite yang diberi kepada orang Cina macam mana pula?
    Hak membising pagi buta yang ko nak? Melayu dah celik. Itu semua untuk mengkaburkan mata kepada rompakan hak melayu sebenar.

    ReplyDelete